Πέμπτη 27 Μαρτίου 2008

Βιοκαύσιμα στην Ελλάδα

Με το ν. 3423/2005 θεσπίσθηκε για πρώτη φορά στη χώρα μας νομοθετικό πλαίσιο για την προώθηση των βιοκαυσίμων ως βασικής μορφής AΠΕ και εναρμονίσθηκε η νομοθεσία μας με την Οδηγία 2003/30/ΕΚ. Επίσης, με το άρθρο 34 του ν. 3340/2005 προβλέφθηκε ειδικό φορολογικό καθεστώς για τη διάθεση ορισμένης ποσότητας βιοκαυσίμων στην αγορά κατά τα έτη 2005, 2006 και 2007.

Η Ελλάδα ανέλαβε την οργάνωση μιας ελεγχόμενης αγοράς βιοκαυσίμων για τις μεταφορές με συγκεκριμένο Πρόγραμμα Κατανομής ώς το έτος 2010. Ο νόμος προέβλεψε μεταβατικά την κατανομή ποσοτήτων χωρίς την έγκριση Προγράμματος μόνο για το έτος 2005. Και ενώ έπρεπε για τα έτη 2006 -2010 να καταρτισθεί Πρόγραμμα με βάση αντικειμενικά κριτήρια, ο νομοθέτης παρέτεινε με μεταβατική ρύθμιση και για τα έτη 2006 και 2007. Έως σήμερα λοιπόν οι ποσότητες αποφορολογημένου βιοντίζελ κατανέμονται με υπουργικές αποφάσεις, χωρίς την κατάρτιση Προγράμματος και χωρίς ουσιαστικά την τήρηση των κριτηρίων του νόμου για τη συμμετοχή στην αγορά των βιοκαυσίμων.

Με την τροπολογία όμως που εντάχθηκε στο νομοσχέδιο για την έρευνα επαναλαμβάνεται -τρία χρόνια μετά την ισχύ μεταβατικών ρυθμίσεων και τρία χρόνια πριν από την εκπνοή της περιόδου για την οποία θα έπρεπε να εκπονηθεί Πρόγραμμα Κατανομής- και για το 2008, με δυσμενέστερους μάλιστα όρους, η λύση που είχε διαμορφωθεί εκ των ενόντων τα τελευταία χρόνια. Ειδικότερα, με τη νέα ρύθμιση παραγκωνίζεται το Πρόγραμμα ως βασική επιλογή του νομοθετικού πλαισίου που διέπει τα βιοκαύσιμα, ενώ καταργούνται τα σταθερά κριτήρια που προέβλεπε η νομοθεσία. Τέλος, εγκαταλείπεται η αποφορολόγηση ως οικονομικό εργαλείο περιβαλλοντικής πολιτικής και κίνητρο για την προώθηση των βιοκαυσίμων ως μορφής ΑΠΕ.

Η εφαρμογή του νομοθετικού πλαισίου λειτούργησε ώς τώρα με πολλές στρεβλώσεις, οι οποίες δεν επέτρεψαν την οργάνωση μιας ορθολογικής και ανταγωνιστικής αγοράς στην περιοχή των ΑΠΕ. Με τη ρύθμιση που ψήφισε η Βουλή διατηρείται ο αυστηρός έλεγχος της Πολιτείας στην αγορά των βιοκαυσίμων παρά την εγκατάλειψη της αποφορολόγησης. Επίσης παρέχεται στον Υπουργό Ανάπτυξης ευρεία και γενική εξουσιοδότηση για τον καθορισμό των κατανεμόμενων ποσοτήτων, των κριτηρίων, της διαδικασίας και του τρόπου κατανομής τους κ.ά., η οποία, δεν συμβιβάζεται, κατά την ορθότερη άποψη, προς το Σύνταγμα. ΄Ετσι όμως εμπεδώνονται οι όροι που οδηγούν αναπόφευκτα στη στρέβλωση μιας αναπτυσσόμενης αγοράς, τη στιγμή που άρχισαν να εκφράζονται αμφισβητήσεις για την επίδραση των ενεργειακών καλλιεργειών στο περιβαλλοντικό ισοζύγιο. Τέλος, με την ανωτέρω τροπολογία δεν επιτρέπεται η δημιουργία αξιόπιστων μονάδων στην αγορά βιοκαυσίμων και υποθάλπεται η νόθευση του ανταγωνισμού.

Εφημερίδα "ΗΜΕΡΗΣΙΑ" 7 Μαρτίου 2008.

Δεν υπάρχουν σχόλια: